Islamic Widget

Friday, August 13, 2010

Wasiat Ali bin Abi Thalib ra kepada Hasan

salam'alaik..

ptg2 camni, setelah penat wat eseimen, dan jgak mengemas barang utk di pindah.. emm..dugaan Allah.. aku "dihalau kuar dri bilik by dis friday.. mahallah kate nk renovate bilik.. terpaksa la aku n rumet kuar menumpang bilik pipah n ang ^_^ tenkiu sooo much ang n pipah >*< sementara menunggu waktu azan, aku pun terbace artikel ni dri salah satu blog..
inginku kongsikan bersama sahabat2 ku ^_^


Wasiat Ali bin Abi Thalib ra kepada Hasan

Melihat ayahnya yang terluka di pembaringan, Hasan tak mampu membendung air matanya. Sang ayah kemudian berkata kepada putranya itu, “Anakku, pesanku, jagalah empat perkara, dan empat perkara yang lain!”


Apa perkara-perkara itu, wahai Ayahanda?” tanya Hasan. Ali ra menjawab, “Kekayaan yang tiada taranya adalah akal, kemiskinan yang paling buruk adalah kebodohan, kesepian yang paling baik adalah ujub, dan kemurahan yang teramat mulia ialah budi pekerti.”


Apa empat perkara yang lain?” tanya Hasan lagi. “Pertama, jangan sekali-kali engkau berteman dengan orang tolol karena jika ia ingin menguntungkanmu, ternyata ia malah mencelakakanmu. Kedua, jangan bersahabat dengan penipu kerana ia akan mendekatkan padamu sesuatu yang sebenarnya harus engkau jauhi, dan menjauhkan yang seharusnya kau dekati. Ketiga, jangan bergaul dengan si kikir karena ia akan menahan apa yang sangat kau butuhkan. Terakhir, jangan jadikan orang durhaka sebagai rekanmu kerana ia akan menjualmu dengan harga yang sangat rendah!”

No comments:

Post a Comment